16-01-2016

16-01-2016
Klubbfakta Mas
Malmö Allmänna Schackklubb är stans mest aktiva klubb, vi arrangerar regelbundet turneringar i blixt, snabbschack och långpartier. Klubben är centralt belägen på Ahlmansgatan 20B - ett stenkast från Södervärns vattentorn. (Se Googlekarta längst ned)

Måndagar: 18-20 Juniorträning Tisdagar: 19 - 24 Spelkväll
Onsdagar: 18 - 20 Juniorträning Torsdagar: 19 - 22 Analys och träningskväll. Lördagar: Lördagsblixten startar kl 12 varje lördag om det inte krockar med en större helgdag eller dylikt. Sista lördagen i varje månad arrangeras även en starkare Månadsblixt. Vissa Söndagar: Lagmatcher i Allsvenskan och Allskånskan.

Medlemsavgifter 2016-2017

Seniorer: 1200 kr / år. Juniorer, under 26 år samt stödmedlemmar: 900 kr / år.
Barn, mån- & onsdagsträning: 600kr/termin eller 1000 kr per år.
Bankgiro SEB
832-6902

Malmö AS




fredag 25 januari 2013

Spelarporträtt Lennart Jönsson

Här kommer "Jag är Lennart" (jfr med boken "Jag är Zlatan") 

Jag lärde mig reglerna vid tolv års ålder. Min första schackklubb var schackklubben på skolan "Varianten" (på Hvitfeldtska läroverket i Göteborg, en skola som blev världsberömd 2001). Sedan var jag med i Manhem 1964-1970, LASK 1970-1982, Schackklubben Rockaden i Malmö 1982-1985. i september 1985 gick jag med i MAS och där är jag fortfarande.

Jag har jobbat en del i MAS. I ca tio år var jag samtidigt vice ordförande, överlagledare för fem lag och gav ut klubbtidningen Spelarinformation för MAS. Lagmatcher har jag spelat hela tiden (jag har missat högst två lagmatcher sedan 1985).

Tävlingar har jag spelat en massa. Jag vann Kirseberg Open 1987 (före Reynir Helgason). Gustav Laneryds Minnesturnering vann jag 1985 och 2008. Jag har varit med i 20 SM. 1981 spelade jag i SM-gruppen, men annars mest i mästarklassen. Ett tag gick jag upp och ner mellan klass I och mästarklassen och fick namnet Jo-Jo av mina kamrater i LASK.
Jag är en passionerad blixtspelare. Lars Grahn döpte mig till "blixthajen" i en artikel i Sydsvenskan för några år sedan med titeln "Blixthajen hugger till". Jag har oftast hand om Lördagsblixten, men kan inte jag är det någon annan som håller i den. Konceptet är enkelt och effektivt: tävlingen skall spelas varje lördag oavsett hur många som kommer.  De som kommer skall vara säkra  på att det blir spel. Lördagsblixten startade 1983 i SK Rockadens regi, men från 1986 är det jag som hållit i den. Lördagarna har blivit en fin samlingsplats på klubben.
Efter blixten brukar en del av klubbens medlemmar gå ut på stan och äta och fortsätta den sociala samvaron. Över huvud taget har klubben blivit allt bättre de senaste åren vad atmosfär och trivsel beträffar. Folk tycker det är roligt att komma dit även om de inte skall spela. En stor del av äran för detta tillkommer vår utmärkte ordförande Roger Magnusson. Han har verkligen fattat hur man sköter en klubb på bästa sätt.
Mitt högsta ratingtal var 2295, men det var många år sedan. Dock hade jag så sent som 2008-01-01 ratingtalet 2233.

Mitt mest spektakulära parti var väl mot Nils Grandelius. Han var mycket ung då, men hade ändå kommit upp i ratingtalet 2446. Han hade fått en bra ställning som svart men så gjorde han lång rockad. Jag startade mot den långa rockadställningen ett blixtkrig, som krossade allt motstånd. Han var artig nog att låta mig sätta matt.

Andra skalper som jag tagit var t.ex mot Carsten Höi, Mats Sjöberg, Stig Lundholm. Jag har även slagit en stormästare, David Bronstein, men det var vid en simultan i Malmö 1990. Några av mina bästa partier finns med i Stellan Perssons bok En gyllene Epok. 

Favoritbok: Röde Orm, samma som Roger, men jag tror jag läst den grundligare än han. Jag har läst den minst tjugo gånger. Trots att jag vet precis vad som står i den är det lika njutningsrikt varje gång jag läser den. Och varje gång upptäcker man något nytt, t.ex. stilistiska detaljer. Favoritcitat från Röde Orm: "Och där ser du vems kedjan är." , "Min tro är att det räcker med fyra.".
Andra litterära favoriter är Fritjof Nilsson Piraten (!!!), Vilhelm Moberg, August Strindberg, Selma Lagerlöf, Sigfrid Siwertz, Franz Kafka, Herman Hesse, Hans Helmuth Kirst,, Ernest Hemingway, Graham Greene, Stephen King, Sidney Sheldon. På lyriksidan gäller Gustaf Fröding, Hjalmar Gullberg, Nils Ferlin, Karin Boye, Bertil Malmberg, Heinrich Heine. Samt naturligtvis den göteborgske skalden och schackspelaren Bertil Gedda!

Favoritfilmer:  Jag älskar västernfilmer. Två i topp: 1) The Man Who Shot Liberty Valance (med John Wayne)  2) Unforgiven (med Clint Eastwood)

Favoritmusik: Elvis Presley, Joan Baez, Cornelis

Jag har tre döttrar, Camilla 28, Carina 26, Linnéa 16. Alla tre har sysslat med schack, men jag har inte fått dem att gå in för det på allvar. Linnéa har dock nyligen sagt att hon skall satsa på schack. Jag hoppas det blir så. Hon var med i Skol-SM i Linköping för några år sedan, och hon gick inte poänglös därifrån.

Lennart Jönsson




Vila i frid 
Lennart Jönsson 
7/11 1943 - 3/3 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar