16-01-2016

16-01-2016
Klubbfakta Mas
Malmö Allmänna Schackklubb är stans mest aktiva klubb, vi arrangerar regelbundet turneringar i blixt, snabbschack och långpartier. Klubben är centralt belägen på Ahlmansgatan 20B - ett stenkast från Södervärns vattentorn. (Se Googlekarta längst ned)

Måndagar: 18-20 Juniorträning Tisdagar: 19 - 24 Spelkväll
Onsdagar: 18 - 20 Juniorträning Torsdagar: 19 - 22 Analys och träningskväll. Lördagar: Lördagsblixten startar kl 12 varje lördag om det inte krockar med en större helgdag eller dylikt. Sista lördagen i varje månad arrangeras även en starkare Månadsblixt. Vissa Söndagar: Lagmatcher i Allsvenskan och Allskånskan.

Medlemsavgifter 2016-2017

Seniorer: 1200 kr / år. Juniorer, under 26 år samt stödmedlemmar: 900 kr / år.
Barn, mån- & onsdagsträning: 600kr/termin eller 1000 kr per år.
Bankgiro SEB
832-6902

Malmö AS




onsdag 8 februari 2012

Spelarporträtt: Thomas Johansson


Moderklubb: Malmö SS. Jag lärde mig hur pjäserna går av min far och bror när jag var runt 5-6 år, men började inte spela i en klubb förrän jag var 11-12, då MSS startade schackverksamhet på Kulladalsskolan. Klubben låg på den tiden nära Mobilia, men är numera praktiskt taget nedlagd. Efter MSS har jag spelat för KSK, Balkan, LASK, MAS, LSK, Frederikssunds SK (Danmark), KSK och sedan MAS igen.

Personbästa i ranking hittills: År 2000 hade jag en period då jag vann nästan alla partier jag spelade (Lund Open och Elitserien för LASK) och rusade upp från 2199 till 2427, tyvärr tappade jag flytet efter den rankingperioden...

Ditt bästa parti
- Det kan vara att en sann malmöbo inte låter sig imponeras, inte ens av sig själv! Eller så har jag bara blivit blasé med åren, men jag kan iaf inte komma ihåg nåt fantastiskt parti jag eller nån annan spelat...

Favoritöppning(ar):
Kungsgambit, Franskt, Aljechins och Holländskt är öppningar som funnits i min repertoar väldigt länge nu. Även Drakvarianten i Sicilianskt var en stor favorit en gång i tiden...

Favoritspelare:
Mikhail Tal och Alexander Aljechin var mina stora favoriter som junior. Nuförtiden finns det vissa spelare vars partier jag kollar i databasen med ojämna mellanrum, till exempel så har Bartel, Short och Morozevich ofta intressanta idéer att kolla närmre på.


Favoritfilm(er): bland andra The Big Lebowski, The World's Fastest Indian, Crazy Heart och Fight Club. Coen-bröderna och Jeff Bridges garanterar oftast en bra film.

Favoritmusik: Jag lyssnar på det mesta med melodi och en text som säger mig nåt. Allt från Bob Dylan till Tanita Tikaram. Min senaste favorit är Elvis Perkins (som tydligen är Anthony Perkins son) särskilt låten Doomsday (se klipp nederst) en sån där låt som får en vilja stämma in genom att hamra på grytlock eller nåt, när de väl kommer igång. Killen med trumman rockar ju fett!

Favoritbok:
Tärningsspelaren av Luke Rhinehardt


Övrigt - tex vad de flesta på klubben redan vet om mig: Jag är väl vad folk skulle kalla "nån sorts vegetarian", även om jag nuförtiden äter fisk och fågel också. Jag har även skrivit tre öppningsböcker under årens lopp, två om Kungsgambit och en om Retigambit, dvs 1.e4 e6 2.b3!?.
Nyligen (juni 2015) fick jag IM-titeln i korrespondensschack. Man behöver bara två inteckningar och på mina två korrturneringar hann jag faktiskt uppnå tre normer, 2 IM och en SIM, och en ranking på 2520. Visserligen är det kul att analysera men korr tar alldeles för mycket tid, så det lär dröja innan jag spelar något mer.

Mina andra hobbies förutom schack:
Jag har funderat på att pröva på något nytt under årens lopp, tex kanot och bowling - vi får se om det blir av...

Här är ett gött parti från sista ronden i Malmö Open 2004, spelade svart mot en stormästare - på bord 3 eller 4 om jag minns rätt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar